Ako uvádza Svetová Neurologická Federácia, dyslexia je špecifická porucha prejavujúca sa neschopnosťou dosiahnuť jazykové zručnosti ako je čítanie, písanie a hláskovanie napriek tomu, že sa dieťaťu dostáva bežného výučbového vedenia, má primeranú inteligenciu a sociokultúrnu príležitosť k rozvoju.
Britská dyslektická Asociácia rozšírila túto definíciu a popisuje dyslexiu nasledovne – „Jedná sa o komplexné neurologické ochorenie, ktoré je pôvodom konštitučné. Príznaky dyslexie môžu mať vplyv na rôzne oblasti učenia a funkcie, a môžu byť opísané ako špecifické ťažkosti v čítaní, písaní a písanom jazyku.
Jedna alebo viac z týchto oblastí môžu byť ovplyvnené: matematická, notové zručnosti (hudba), motorické funkcie a organizačné schopnosti. Najviac sa však týkajú ovládania písaného jazyka, hoci aj verbálny jazyk môže byť do určitej miery ovplyvnený.“
V priebehu posledných 30 rokov sa výskum zúžil na hlavné oblasti, s ktorými má dieťa trpiace dyslexiou problém, pričom sa môže objavovať jeden, alebo aj viaceré naraz:
V roku 1996 sa výskumníci z Univerzity v Sheffielde zhodli na tom, že „Deti s dyslexiou majú deficity vo fonologickom spracovávaní, v rýchlosti spracovávania a v motorických zručnostiach. Tieto deficity sú charakterizované ako problémy v automatizovaní zručností, ktoré sú za normálnych okolností skryté prostredníctvom vedomých pokusov o ich kompenzáciu.“ – Fawcett, Nicolson a Dean.
Akademické vzdelávanie je určitým spôsobom prepojené na funkcie motorického systému. Čítanie nie je iba čisto kognitívna záležitosť. Vyžaduje, aby pohyby očí boli presné a plynulé. Písanie zahŕňa koordináciu oka a ruky spolu s automatickou podporou systému zodpovedného za držanie tela. Držanie tela a postoj sa vyvíja postupne v čase, ako dieťa dosahuje kontrolu nad rovnováhou a rovnováha je zase závislá na dostatočne zrelom systéme reflexov. Nezrelosť alebo odchýlky vo vývine primitívnych a posturálnych reflexov preto môžu mať priamy dopad na všetky zručnosti, ktoré vyžadujú pohybové zručnosti a na akademické učenie, ktoré tieto pohybové zručnosti zahŕňajú.
Príznaky, ktoré sú signálom toho, že dieťa trpí dyslexiou:
(zdroj: Wikipédia)
Z dyslexie sa nedá “vyliečiť”. Je to porucha, ktorá pretrváva celý život. Je však možné významne zmierniť jej príznaky. Z našej dlhoročnej praxe máme overené, že u detí s dyslexiou je nevyhnutné kombinovanie niekoľkých prístupov, za účelom zmiernenia symptómov. Obvykle sa jedná o kombináciu pohybového programu, ktorý v sebe zahŕňa stimuláciu vestibulárneho systému, a rovnako sluchového programu (JIAS sluchový tréning, alebo Tomatis®).
Ak si nie ste istí, či má vaše dieťa dyslexiu, alebo nie, objednajte sa k nám na špecializovanú a komplexnú diagnostiku.