Dyskalkúlia je špecifická porucha učenia, ktorá sa prejavuje neschopnosťou počítať napriek tomu, že celková inteligencia dieťaťa je v pásme normy a napriek tomu, že je vzdelávané bežným spôsobom.
Predpona „dys“ znamená rozpor, deformáciu, ťažkosť, alebo nedostatočné fungovanie. Slovo „kalkúlia“ je odvodené z latinského slova „calculus“, čo znamená malý kameň.
Pôvodný kontext odkazuje na staroveké používanie okruhliakov slúžiacich na počítanie, z ktorých sa neskôr vyvinulo počítadlo.
Táto porucha počítania spravidla narúša rozvoj a nadobúdanie matematických zručností. Dyskalkúlia popisuje vývinové oneskorenie v dosahovaní číselných zručností o 1 alebo viac rokov, pričom tieto zručnosti zahŕňajú:
Dyskalkúlia je viac zastúpená u detí pochádzajúcich zo slabšieho socio-ekonomického prostredia. Na rozdiel od dyslexie, jej výskyt je rovnaký tak u chlapcov ako aj u dievčat, a existuje spojenie medzi predčasne narodenými deťmi a neskoršími ťažkosťami s matematikou. Badian (1983) definuje 3 typy dyskalkúlie:
Dysfunkcia ktorejkoľvek z hemisfér môže mať dopad na dosahovanie číselných zručností, ale javí sa byť výraznejšia v prípade, že dysfunkcia je lokalizovaná v ľavej hemisfére. Bolo zistené, že dysfunkcia ľavej hemisféry je spojená s konštrukčnou dyspraxiou, s oslabenou sluchovou a zrakovou diskrimináciou a s oslabenými motoricko koordinačnými schopnosťami.
Dysfunkcia pravej hemisféry skupiny detí, ktoré nevykazovali žiadne znaky štrukturálnej abnormality na MRI alebo CT vyšetreniach, sa môže prejavovať v podobe grafomotorického narušenia a pomalého kognitívneho a motorického výkonu aj napriek tomu, že vývin čítania prebiehal normálne a v poriadku. Ďalšie symptómy dysfunkcie pravej hemisféry zahŕňajú:
Niektoré z týchto detí vykazujú určité charakteristiky ADHD, čo môže byt sekundárnym prejavom dysfunkcie pravej hemisféry. Mnohé z týchto symptómov spojených s dysfunkciou pravej hemisféry môžu taktiež nastať v dôsledku nedostatočného fungovania vestibulárneho systému a súvisiacich nervových dráh, ktoré sa podieľajú na spracovávaní zrakových vnemov v pravej hemisfére. (zdroj: „Attention, balance and coordination – the A,B,C of learning success“ by Sally Goddard Blythe, of INPP, Wiley-Blackwell Professional, 2008.)
Dielčie problémy, ktoré sa u dyskalkulikov vyskytujú, možno rozdeliť do nasledovných oblastí:
Veľmi často platí, že deti, ktoré majú dyskalkúliu, majú problém s vnímaním rytmu, a majú rovnako oslabené funkcie rovnovážneho systému či priestorovú orientáciu. Preto je nevyhnutné u nich posilňovať jednak motorické funkcie, ale aj pracovať s rytmikou a priestorovým vnímaním (tak zrakovým, proprioceptívnym, ako aj sluchovým).
V našom centre špecializovanú diagnostiku dyskalkúlie nevykonávame.